החברה העירונית ראשון לציון, תרבות, ספורט, נופש - עמוד הבית

החברה העירונית ראשל"צ לתרבות, ספורט ונופש בע"מ
טאבים צד
דלג על טאבים צד
אזור כפתורי הרשמה לפעילויות החברה
סוף אזור כפתורי הרשמה לפעילויות החברה

מוזיאון אגם יצא לדרך


במערב ראשון לציון נקבע מיקומו של מוזיאון יעקב אגם אשר תוכנן על ידי משרד נופר אדריכלים. 




הפרוייקט כולל 3 מרכיבים עיקריים : מוזיאון לאומנויות, מרכז חוויה ויצירה, ומרכז למידה והתנסות המכיל מרכז מחקר חינוכי חזותי.





תחומי יצירה של יעקב אגם מגוונים וכוללים אמנויות גרפיות , פיסול, ציור, קולנוע, ועיקרי מקצועות האמנות והאומנויות. ובין כתלי המוזיאון יוכנסו עבודותיו השונות, וסדנאות היצירה והחוויה יופעלו על פי משנתו ושיטת עבודתו. 






מרכז היצירה הכולל סדנאות ומקצועות טיפול בעץ, ברזל, קרמיקה, אלקטרוניקה ואחרים מודרך ע"י צוות מקצועי העוזר לישומם של אומנים ואחרים בעלי רעיון יצירתי. במרכז הלמידה היצירתי שלובים אמצעי למידה לבתי ספר, גני ילדים ומוסדות חינוך אחרים ובבסיסם מגמה המשלבת חזותי עם מילולי ופיתוח מחקרים חינוכיים חזותיים.

במבנה המוזיאון עצמו תוכננו חללי תצוגה, מרכז חוויה, חללים רב תכליתיים, סדנאות ואחסנה, מינהלה וקפיטריה. 




המבנה מאפשר מבטים לגן פסלים חיצוני, אשר תחילתו בתוך המבנה והמשכו סביב המבנים, תוך תנועה חופשית של מבקרים. קיר הכניסה מהווה מסך אינפורמציה גדול, בו יוצגו ארועים ורמזים למוצגי המוזיאון.


מרכז החוויה המוצע בכניסה למבנה מתחת לגלריות יופעל בשיטת הרב-במות, ובו שילוב מימד הזמן במופעים וביצירות תיאטרון. באופן זה הצופים נמצאים במרכז האולם על מתקני ישיבה, סביבם במות בגלריות ובמפלסים השונים, והמופע הוא סימולטני בינהן. כך משפט הנאמר ע"י שחקן אחד נענה ע"י שחקן אחר במפלס אחר ובכיון אחר וכה הלאה. 




על פי דוד נופר, אדריכל הפרויקט , עקרונות התכנון האדריכליים העיקריים כללו:

- אנלוגיה ארכיטקטונית לשפה מוסיקלית. פוגה בחלקיו התחתונים של המבנה וסטרטו בגגות המרחפים. 

- פוגה - גוף נפרד מגוף , וסטרטו - חפיפות הגגות, אוברלפינג מוסיקלי. 

- עיגון חלקי גוף המוזיאון , וניתוק הגגות – לגגות "מרחפים". הפרדה כבד/קל. הקל מרחף הכבד מעוגן לקרקע. 

- סילואטה דינמית למבנה זורם ,תוך תנועה אליו ובתוכו. קווים אלכסונים ,תחילתם בקרקע ובשדרת העמודים וסופם בקצה גג עליון אלכסוני. 

- דמיון חתך/חזית והיררכיה של גופים וקופסאות עוטפות. 

- מסלולי התנועה במוזיאון – ספורדי ומותווה. 





מבנה המוזיאון מלווה את המוטיבים הקשורים ביצירותיו של יעקב אגם. יצירתו של יעקב אגם מציגה את עקרון המציאות כהתהוות מתמדת , המבקר במוזיאון אמור להשתתף בחווית ההתחדשות והיצירה המתמשכת. הביקור במוזיאון מבוסס על תנועה . התנועה בתוך המבנה נעשית במסלולים מוכתבים, בין החללים, בתוכם, לאורך רמפות ובתוך אולמי התצוגה. 


החוויה נוצרת בתנועה לאורך היצירות, ביניהן ובתוכן. כך מתקבלים צורות, צבעים ומימדים נוספים ונוצר תחביר המתחדש תוך תנועה. 




להשלמת החוויה מתוכנן באחד האולמות הראשיים מרכז חוויה המשתמש בכותלי התצוגה וברמפות המטפסות סביבו למופעים סימולטניים. קהל הצופים יהיה במרכז , וסביבו מערכת במות היקפית. 




אדריכלות המבנה עוקבת אחר המוטיבים והמבנה משורטט כקו דינמי משופע הצומח מהקרקע, ומלווה את אגפי הבנין המוטים. 




המבנה מסתיים לכל אורכו בשני גגות משופעים, החורגים מהיקפו ומדגישים בעוצמה את יחסי האור וצל, כך נוצרת בשעות היום השתנות מתמדת של החזיתות. 




הפרוגרמה של המוזיאון כוללת רחבת כניסה (המבוססת על זיהוי הסתגלות והיכרות חיצונית עם המוצגים תוך התקרבות אל המבנה), אולם כניסה ומבואה (בה מתרחשות הפעילויות "הרועשות". קליטה, קבלה (קופה , מלתחות), קנייה (חנות, קפיטריה), שרותים והצטלבות) , אולם תצוגה מרכזי (הכולל מוצגים כבדים, סטטיים ומתחלפים), אולם מרכז החוויה (הכולל תיאטרון רב בימתי - חלל מיוחד שהצופים מהווים את מרכזו , ובאמצעות בימות סביב הקהל היושב על כיסאות או מתקני ישיבה ב כ- º360 מתקיים מופע סימולטני בין הבימות) ואולם תצוגה גרפית (היציג שיטות תצוגה, הדפסה ותחריט שונות. אגמוגרפיות, פריזמוגרפיה דו-מימדית (אגם פיתח 18 סוגי הדפסות) והתזות על רשתות).




מופע אור קולי מרכזי יתרחש כל שעה עגולה במרכז המוזיאון, אליו ייצאו המבקרים לרמפות ולגלריות הצמודות החיצוניות לאולם ויחזרו אליו עם סיומו - כך תיווצר חוויה "מגנטית" לאירועים.


המוזיאון צפוי להיפתח בשנת 2012.

קרדיט: נופר אדריכלים http://www.archeb.com


הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד